klik ok!!

Followers

Monday, May 16, 2011

Adab bersin dalam islam

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah SWT sukakan bersin dan benci pada menguap. Jika salah seorang kamu bersin dan memuji Allah SWT, hendaklah orang Islam yang mendengarnya mengucapkan "Yarhamukallah". Sedangkan menguap itu adalah daripada syaitan. Maka jika seorang kamu menguap hendaklah ia mengembalikannya (menahannya) sedapat mungkin, kerana apabila kamu menguap, syaitan akan ketawa melihatnya." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Tasymid dan Tahmid Dari Anas bin Malik r.a. katanya: "Dua orang laki-laki bersin dekat Nabi SAW. Lalu yang satu ditasymitkan oleh baginda sedangkan yang satu lagi tidak. Maka bertanya orang yang tidak ditasymitkan, tetapi aku bersin tidak kamu tasymitkan. Mengapa begitu, ya Rasulullah?" Jawab baginda, "Yang ini sesudah bersin dia memuji Allah sedangkan kamu tidak." (Sahih Muslim)

Huraian:

1. Islam selaku agama yang mulia amat menekankan kesopanan dan kesantunan dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besarnya sama ada dalam pergaulan, percakapan ataupun tingkah-laku refleks seperti menguap, bersin dan sebagainya.

2. Ketika menguap terdapat adabnya yang tersendiri iaitu hendaklah meletakkan tangan di mulut ketika menguap untuk menutup pandangan yang tidak elok ketika mulut terbuka dan juga untuk menghalang sesuatu daripada masuk ke dalam mulut. Selain itu kita disuruh mengurangkan bunyi ketika menguap, seboleh-bolehnya tidak kedengaran langsung.

3. Manakala apabila bersin pula kita hendaklah memalingkan muka ke arah lain sambil menutup mulut dan hidung untuk mengurangkan bunyi bersin tersebut selain untuk mengelak daripada terkena jangkitan pada orang lain. Selepas bersin hendaklah mengucapkan "alhamdulillah", sebagai rasa bersyukur dengan memuji Allah. Dan orang yang mendengarnya hendaklah mengucapkan "yarhamukallah" sebagai mendoakan kesejahteraan orang yang bersin itu agar dia agar dirahmati Allah. Serta dibalas pula oleh orang yang bersin dengan mengucapkan "Yahdiinaa wayahdiikumullah". Namun begitu sekiranya orang yang bersin itu tidak mengucapkan 'al-hamdulillah' selepas bersin maka dia tidak berhak untuk diberikan ucapan tersebut.

4. Menjawab orang yang bersin (jika dia mengucapkan hamdalah) hukumnya wajib, dan wajib pula menjawab orang yang mengucapkan "Yarhamukallah" dengan ucapan "Yahdiina wayahdii kumullah", dan jika seseorang yang bersin itu terus menerus bersin lebih dari tiga kali, maka kali keempatnya hendaklah diucapkan "Afakallah" (Semoga Allah menyembuhkan anda) sebagai ganti dari ucapan "Yarhamukallah".

5. Bersin yang terlalu kerap melebihi 3 kali menandakan seseorang itu kemungkinan diserang selsema manakala menguap yang terlampau kerap menandakan seseorang itu tidak cukup tidur selain menunjukkan ciri-ciri kemalasan yang patut dihindari dengan melakukan aktiviti senam ringan dan sebagainya.


credit to : leypark group


design by:

Saturday, May 14, 2011

saya sayang awak!


saya sayang awak!!
hurm.. dap dup dap dup kan kalo tetiba orang cakap kat kite macam ni kan?
.. hihi..
saja ja wat gempak..
sebenarnya sangat suke ngan gambaQ ni...



Sunday, May 1, 2011

EKIN VS FIEZA & MAKAN2 TIME

AS SALAM~~
hye semua.. apa khabar?
hurm.. da lama sangat ct tak up date blog.. windu bangat nak mencoret2 blog ni ngan cerita ct.. hihi..
hurm.. rini ct just nak cerita tentang abang wan a.k.a bos tempat kerja part time ct p belanja anak-anak buah dia p makan kat kuala perlis...
ni pun sempena cik fieza nak balik ganu balik..
nak sambung study...
hihi.. mungkin nak uruskan mana-mana yang patot kot..
hurm.. cik fieza ni ada kakak yang kerja part time gak kat sini..
nama kakak dia cik ekin..
nak tengok tak muka depa?

jeng3~~~
inilah cik ekin dan cik fieza... comeykan?

aish.. rindu pulak nak nyakat cik fieza ni.. hihi..
cik ekin ada lagi.. so le kacau lagi r kan.. hahahaa
ok kita sambung balik cerita p makan tu..
masa nak p makan tu... kereta sewa yang kami sewa tuh le pulak lambat kan..
geram lak.. ngee~~
so elok2 plan nak saing, terpaksalah cancel..
p asing2.. kalau tak mesti syok konvoi reramai kan.. hukhuk
hurm..
ni restoran komalaut dari pintu masuk

so disebabkan kitorang sampai lewat.. abang wan dah pesankan awal2 lah makanan..
kami yang lewat ni sampai teros ngap~~ ja r..
sekali sampai2..
tu dia....
abang wan order.. tak hengat tu..
banyak gilak lauk.. meja ct duduk ade 4 orang ja.. ct,dayah,fieza n ekin..
tapi lauk tok setiap meja macam tok 10 orang kowt..
ni antara lauk yang dipesan.. ni ada lagi yang tak diambil gambarnya

tengok ja makanan yang banyak tu terus bling2 mata ct.. hahha
makan2 time.. wakakaa... sukenya weEee~~~
(nampak sangat ct kuat makan kan?) hahhaha
tapi walau kuat makan macam mana pun memang tak dapat abeshkan jugak lauk2 semua tuh.. banyak sangat...
dah selesai semuanya..
apa lagi.. sesi bergambar la pulak kan.. huhu
bergambar beramai2..
pewot da muncet..
kenyang bangat..
mana taknya.. ade kerang bakar,ikan bakar, ikan masak 3rasa, khailan ikan masin, ulam2, sambal belacan..
memang keyang dan puas ati lah makan..
sodap pn sodap tuh.. hihi
jom kita ke sesi bergambar pulak...
jeng3~~~~

p/s: kepada cik fieza.. semoga dapat sambung study tu na.. ingat2 r orang di bumi sintok tu.. agak2 nak kawin tu jangan lupa jemput (pesanan tok cik ekin gakz) hihi.. semoga semua yang hadir tok makan2 tu akan bahagia selalu..ingat daku dalam doamu.. may Allah bless u olz~~

design by:
nitie

KISAH CINTA ABADI~~




hayatilah...mmg sebuah kisah cinta yg menarik untuk kita baca...

Ini kisah mereka.. kisah cinta yang insyaAllah membawa ke syurga. Kata mak.. Mak abah berjumpa di program. (Mungkin tamrin sebenarnya) Program akhir tahun siswa siswi universiti. Kata mak, ketika itu mak sedang menuruni tangga, dan terpandang abah. ...Itulah kali pertama mereka berjumpa mungkin. Cinta pandang pertama. Mak muslimah yang solehah, beriman. Bertudung labuh dan berjubah lembut. Mak mempunyai wajah yang indah subhanAllah. Cantik dan menyenangkan. Mak pernah dipinang, malah beberapa kali. Alhamdulillah, mak senantiasa bergantung pada Allah. Setiap pinangan, mak akan istikharah. Pernah hadir sebuah pinangan untuk mak, yang mak istikharah ke atasnya. Dan kata mak.. "Mak mimpi mak pakai pakaian pengantin.. indah.. tapi mak pelik.. kenapa baju pengantin mak tak habis dijahit.. tak lengkap.." Dan pinangan abah datang. Hadir, Seakan angin yang menyampaikan sinar bahagia yang menenangkan.. dan pada Allah, mak bergantung harap. Mak sekali lagi istikharah. Dan Allah mengurniakan. Juga tanda dalam mimpi. Mak lihat.. "Mak sembahyang,. mak solat.. dan abah.. abah yang menjadi imam.. abah yang menjadi pemimpin.." Cerita mak sambil tersenyum.. Dengan redha, mak menerima, dengan cita-cita menjadi isteri yang solehah. Alhamdulillah. Aku pernah melihat surat mak pada abah semasa pertunangan. Surat cinta dahulu kala. Aku tersenyum. Hehe. Membahagiakan. Aku pernah melihat buku haraki yang dihadiahkan mak pada abah, dengan kata-kata semangat seorang muslimah kepada mujahid. Agar terus tetap dalam perjuangan. Oh, bahagianya.. Mak selalu cerita tentang kenangan manisnya.. Dulu, ketika mak mengidam mengandungkan anak sulungnya, iaitu aku, mak pernah teringin untuk makan buah, dan abah belikan 2 bekas besar khas untuk mak. Ketika mak dalam pantang dan terasa meikmati keindahan minuman, abah hadir dengan satu jug besar. Cerita mak sambil tersenyum. Dan begitulah abah, terlalu baik. Amat baik. Dan hidup mak senantiasa bersama abah. Mak kadang-kadang sakit. Pernah mak pengsan dua kali. Pernah mak memasuki wad. Pernah kami sekeluarga mengalami detik-detik yang amat mensyahdukan. Abah pangku mak, dan abah menangis. Aku sebak melihat abah menangis. Dan aku tak pernah melihat abah menangis seperti itu sebelum ini. Dan abah, benar-benar menjaga mak dengan sepenuh jiwa dan raga. Cerita mak.. Ketika sama-sama menunaikan haji. Ketika semua jemaah sudah pulang, abah masih belum pulang walaupun sudah 2 jam berlalu. Mak risau. Dan kelihatan abah.. "Abang ke mana? Risaunya ani.." "Abang buat tawaf, dua kali.. satu untuk abang, dan satu untuk ani.." kata abah sambil tersenyum. Mak terharu, biasanya tawaf setengah jam. Tapi disebabkan ramai orang, jadi sejam. Dan abah sanggup buat untuk mak. Abah dan mak selalu berlumba untuk beribadah.. "Abang buat solat sunat tasbih lagi banyak daripada ani.." "Isk, ani tak boleh sembahyang boleh lah abang potong.." Dan abah hanya ketawa. Dalam sunat tasbih, dalam solat tahajjud, dan pelbagai perkara. Di rumah ada sebuah buku. Amalan harian di bulan ramadhan, amalan setiap hari. Dan abah dan mak selalu berebut untuk buku tersebut. Selalu bertukar tangan. Pernah mak tanya, "Abang suka ani marah-marah, tapi sihat ke.. atau ani diam, tapi ani sakit.." "Tentulah abang suka ani sihat, walaupun marah-marah.." jawab abah.. Dan bila mak teringinkan sesuatu, abah akan usaha membahagiakan mak. Abah seorang tukang masak yang baik. Amat baik. Dan abah selalu membanggakan mak. Ke mana mak pergi, mak bangga bila orang berkata. Dan selalu berkata. "Beruntung Ani dapat suami macam tu.." Mak gembira. Kadang-kadang mak pening kepala. Abah akan belai kepala mak. Bacakan ayat al-quran dengan penuh kasih sayang. Dan itu amat menenangkan mak.. Pernah mak berkata.. "Abah terlalu baik, amat baik.. Sehinggakan mak penah terfikir, jika abah mengimpikan untuk berkahwin baru. Mak akan izinkan, mak akan benarkan.. Abah terlalu baik, dan mak senantiasa inginkan kebahagiaan abah.." Dan abah selalu membanggakan mak, hingga saat terakhir. Hingga abah kini, Sudah tiada. Pergi untuk bertemu cinta agungnya.. Abah membanggakan mak dengan senyuman manisnya walaupun abah sudah tiada. Senyuman yang meredakan tangisan kami. Abah membanggakan mak dengan pujian sahabat abah kepada jenazah. Mak sedih, terlalu sedih. Mak peluk dan belai abah. Ketika tangisan mak mereda. Mak berkata.. "Senyuman abah sinis, seperti senyumannya selalu untuk mengusik mak.." Mak seakan tak lalu makan. Dan aku cuba menyuap. Mak menahan sambil menangis. "Jangan suap mak, mak akan teringatkan abah.." Mak tak boleh mendengar deringan telefon. "Mak berharap sangat yang telefon tu abah.." Mak terus menangis.. Sebentar mak tersenyum. "Abah terlalu baik, sehinggakan nak mencari keburukan, susah sangat.. kecuali satu.. suara abah yang tak sedap.. Itupun mak rindukan sangat suara tu..." ujar mak.. Menarik nafas. Dalam. Amat dalam. "Nadwan, mak perlu kuat kan? Sebab abah dah pergi dengan baik sangat. Jadi mak kena gembira. Mak kena gembira bila abah gembira. Abah, dah bahagia sangat hingga senyum begitu sekali. Mak juga nak jadi macam abah. Mesti abah dan dapat bidadari yang cantik-cantik kan?Agak-agak abah ingatkan mak lagi tak?.. " Mak terus tersenyum. "Mak nak buat ibadah banyak-banyak.. mak nak jadi macam abah.. mak nak masuk syurga sama-sama... sampai nanti.. insyaAllah.. mak nak jadi ketua bidadari untuk abah di syurga nanti..." Dan hati seorang isteri terus tabah. Mendamba penuh harapan dalam tangisan penuh kerinduan...

Mudah-mudahan kita juga boleh menjadi macam mereka....

CREDIT TO: nurulhuda abdullah

Thursday, April 28, 2011

KASIH SAYANG, KEJAYAAN DAN KEKAYAAN



Seorang wanita sedang keluar dari rumahnya apabila dia terlihat tiga
orang lelaki tua berjanggut panjang yang berwarna putih sedang duduk
dihalaman rumahnya. Dia tidak kenal akan mereka.
... Wanita itu bertanya, " Saya tidak fikir saya mengenali awak semua,
tetapi saya pasti awak semua mesti sedang lapar. Silalah masuk kerumah
saya dan makan sesuatu."

"Adakah suami awak ada dirumah?", mereka bertanya.

"Tidak", wanita itu berkata. "Suami saya telah keluar."

"Jadi, kami tidak akan masuk", mereka menjawap.

Sewaktu suaminya pulang ke rumah pada petang itu, wanita itu pun
memberitahunya kejadian tersebut.

"Pergi beritahu mereka bahawa saya telah balik dan menjemput mereka
masuk ke dalam sekarang!"

Wanita itu keluar dan menjemput ketiga-tiga lelaki tua itu masuk ke
dalam.

"Kami tidak akan masuk ke dalam rumah bersama-sama," mereka menjawap.

"Mengapa begitu?" wanita itu ingin tahu.

Salah seorang dari lelaki tua itu pun menerangkan :

"Namanya ialah Kekayaan," Dia berkata sambil menunjuk ke arah salah
seorang kawannya, dan beralih menunjuk kearah kawan yang seorang lagi, "
Dia adalah Kejayaan, dan saya adalah Kasih Sayang."

Dia menyambung lagi, "Sekarang masuklah semula kedalam rumah dan
berbincanglah dengan suami awak, siapakah di antara kami bertiga yang
kamu ingin jemput kedalam rumah."

Wanita itu pun masuk semula kedalam dan memberitahu suaminya perkara
tersebut. Suaminya berasa sungguh gembira.

"Bagusnya!!" dia berkata.

"Kalau macam tu jemputlah Kekayaan masuk. Biar dia masuk dan mengisi
rumah kita ini dengan Kekayaan!"

Isterinya tidak bersetuju. "Abang, kenapa pula kita tidak menjemput
Kejayaan?"

Kebetulan, menantu perempuan mereka juga sedang mendengar perbualan itu
dari satu sudut rumah yang lain. Dia lalu menyampuk dan memberikan
pandangannya :

"Bukankah lebih baik sekiranya kita menjemput Kasih Sayang? Rumah kita
ini pasti akan diselubungi dengan Kasih Sayang!"

"Biarlah kita mengikut nasihat menantu kita itu," kata suami itu kepada
isterinya.

"Keluar dan jemputlah Kasih Sayang sebagai tetamu kita."

Wanita itu pun keluar dan bertanya kepada tiga lelaki tua, "Yang mana
satu diantara kamu adalah Kasih Sayang? Silalah masuk dan jadi tetamu
kami."

Kasih Sayang bangun dan mula berjalan ke arah rumah. Kedua-dua lelaki
yang lain juga bangun dan mengikutinya. Terperanjat, wanita itu pun
bertanya kepada Kekayaan dan Kejayaan :

"Saya cuma menjemput Kasih Sayang, mengapa kamu juga ikut sekali?"

Mereka semua menjawab: "Jika awak menjemput samada Kekayaan atau
Kejayaan, yang lain akan tunggu diluar, tetapi oleh kerana awak telah
menjemput Kasih Sayang, kemana-mana sahaja dia pergi, kami akan pergi
bersamanya. Dimana ada Kasih Sayang, disitu juga ada Kekayaan dan
Kejayaan!



credit to: hasna isma

design by:
nitie

Thursday, April 7, 2011

CHAN RAT HU ~~ SAWA DI KAP (THAILAND)

As salam~~
hye kawan2 semua..
Apa khabar?
sehat ka?
hihi~~
ok2 tak mau la nak mengarut kan..
ok hari ini ct nak cerita pasal trip ke thailand yang ct pergi masa 1 April 2011 haritu
trip ini sehari sahaja..
dari pukul 7.30-11.00 malam~

di sini ct nak cerita serba sedikit maklumat yang ct dengar dari tourist guide yang bersama2 dalam trip kami ini.. nama tourist guide kami kak yan.. bak kata kak yan.. negara yang dikenali sebagai negara yang bebas adalah negara thailand.. tidak dijajah dan rakyatnya juga bebas berkahwin antara yang islam dan bukan islam.. kalau kawan2 nak tahu, waktu di thailand adalah lewat 1 jam dari di Malaysia (GMT +7)..

lebih kurang 75% daripada populasi penduduk di thailand adalah dari kaum Thai. 14% daripadanya berketurunan Cina da 3% daripadanya adalah berbangsa melayu Thai dan selabihnya adalah lain2 bangsa. dan lebih urang 95% daripada penduduk mereka beragama buddha..

bahasa yang digunakan oleh orang2 thailand adalah bahasa cina, siam dan juga melayu (itu pun sedikit sahaja yang tahu).. majoriti mereka adalah berbahasa siam yang mana di sekolah2 mereka diwajibkan untuk mempelajari bahasa siam ini.. tidak kira kaum, mereka semua dikehendaki mempelajari bahasa siam kerana bahasa siam bukanlah bahasa yang diwarisi sahaja.. mereka perlu mempelajarinya juga.. jika tersalah sebutan.. dia akan membawa makna yang berlainan..

sebagai contoh, perkataan phi..
membawa maksud kakak.. juga boleh membawa makna abang,

kak yan juga menceritakan sedikit berkenaan bagaimana asal usul perkataan thailand dan bagaimana penduduk islam boleh bertapak di naga ini.. seronok dengar kak yan berceloteh.. hihi..

nak tengok tak muka kak yan? tada~~~


tempat yang 1st sekali yang kami pergi sudah tentulah di bukit kayu hitam.. nak tahu tak sebab apa? hehe.. sebab nak tukar duit lah kan.. so~~~ time ni lah baru tahu rupa duit baht macam mana.. hahha.. masa kami pergi jika RM100 duit kita akan jadi 990 Baht la.. huhu


lepas pada tukar duit tu, bus kami pun bergerak ke imigresen, kalau tak.. takkan boleh lepas ke thailand pulakkan? urm.. kami menggunakan group passport.. mana yang dari kedah,kelantan, perak pula menggunakan border pas ja.. huhu..


lepas tu kami pergi ke nora plaza.. tempat untuk beli barang2 kulit yang cantek2.. siap dapat kad diskaun lagi

lepas pada tu kami pergi ke kilang gajus.. then pergi makan... tak tahu la pulak nama restoren tu sebab tourist tu yang uruskan.. yang pasti restoren ni adalah restoren halal antara yang terbesar kat sini la. huhu..


lepas pada makan dan solat di sini kami pergi ke Tang Kuan Hill (Songkhla), tempat raja2 lepak2 kat sini.. haha


ini gambar aiskrim kelapa.. sedap.. nyummy~~

after that kami pergi ke floating market.. best juga di sini.. banyak makanan yang sedap tapi pelik yang ade di jual di sini..



cuba teka ni gambar apa?
hihi.. ni sejenis kuih kacang.. tapi bentuk dia pelik dan unik sangat2.. sedap bangat~~~

tempat terakhir kami pergi adalah di Lee Garden (Hatnyai).. shoping lagi.. hihi.. banyak habis duit kat sini kot.. kikiki.. kat sini juga lah bahasa thailand terpaksa dipraktikkan..
contoh perbualan:
kami: thaurai? (berapa harga)
toke kedai: song roit see.. (dua ratus empat puluh)
kami: pheng~~ lot lit noi (mahal~~ kurang sikit)
toke kedai: song roit (dua ratus)
kami: neng roit pet (seratus lapan puluh)
toke kedai: menganggukkan kepala
kami: apa lagi dengan senyum lebar bayar lah kan.. dapat kurang 60 baht kot.. hahha



p/s: so daripada trip yang ct pergi ni betullah bak kata pepatah..
hujan emas di negara orang,
hujan batu di negara sendiri,
lebih baik di negara sendiri
::.. Apa2pun I lurve Malaysia..
design by: nitie